Kategorie
Przed uruchomieniem sklepu

3 rzeczy, które trzeba wiedzieć o e-commerce w Polsce

Coroczny raport E-commerce w Polsce przygotowywany przez firmę badawczą Gemius to znakomite kompendium wiedzy na temat handlu elektronicznego nad Wisłą. Podsumowując ubiegły rok w e-commerce nasi eksperci wgryźli się w ponad 200 stron twardych danych i przygotowali dla was 3 najbardziej smakowite kąski, które pomogą wam mocno wystartować z własnym sklepem.

Dlaczego warto wejść w e-commerce? Posłuchajmy samych kupujących. Większość z nas przekonuje całodobowa dostępność (75%), dogodna lokalizacja na ekranie smartfona lub laptopa (72%) i nieograniczony czas wyboru (68%). W skrócie – wielka wygoda robienia zakupów w internecie. Oferując swój produkt na takich warunkach otwierasz sobie drogę do 62% polskich internautów, czyli 17 mln osób. Poniżej dowiesz się kim oni są, co i gdzie najczęściej kupują oraz jak sprawić, aby kupili właśnie w twoim sklepie?

Co się sprzedaje?

Polski internauta najwięcej, bo aż 483 zł miesięcznie, wydaje na odzież, obuwie i modowe akcesoria. Jeśli jesteś producentem mody – trafiłeś na swoją żyłę złota. Średnio 259 zł miesięcznie wydajemy na elektronikę i sprzęt AGD, nieco ponad 200 zł trafia na konto internetowych sklepów spożywczych. Na szeroko pojętą kulturę (książki, muzykę czy bilety) przeznaczamy średnio 157 zł, kolejne 139 zł wydajemy na kosmetyki.

Przekrój wirtualnych wydatków w coraz większym stopniu pokrywa się ze średnią strukturą domowego budżetu. To dowód na to, że zakupy online stały się dla większości z nas czymś naturalnym, przestając pełnić rolę alternatywy centrum handlowego. Szczególnie widoczne jest to w rosnącym trendzie spożywczym, czyli branżą, która tradycyjnie nie kojarzy nam się z kurierskimi dostawami i wygodą robienia zakupów z poziomu własnej kanapy.

Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.

Kto kupuje?

Dobra wiadomość jest taka, że coraz więcej z nas – rokrocznie zanotowaliśmy wzrost z 56 do 62% aktywnych kupujących w polskim internecie. Dodatkowo co trzeci konsument planuje wydać więcej na wirtualnych zakupach. Jak jednak odpowiedzieć na pytanie: kto kupuje w internecie? Można powiedzieć – wszyscy. Nam jednak taka odpowiedź nie wystarczy. Szczegółowe informacje na temat grup docelowych w poszczególnych branżach przedstawiamy w osobnych artykułach (lista poniżej). Na zachętę przedstawimy wam kilka ciekawych wyników.

Mężczyźni średnio wydają więcej (345 zł miesięcznie) niż kobiety (203 zł) na odzież, obuwie i akcesoria. W tej samej kategorii najwięcej (średnio 465 zł miesięcznie) wydają osoby stosunkowo młode, od 25 do 34 roku życia.

Wydatki na kosmetyki i perfumy ściśle uzależnione są od oceny sytuacji materialnej gospodarstwa domowego. Im lepsza, tym więcej wydajemy (średnio 139 zł miesięcznie).

Średnio 83 zł miesięcznie polski internauta wydaje na książki, filmy i płyty. W tej kategorii najczęściej kupują mężczyźni oraz osoby po 50 roku życia.

Jak sprzedawać?

Najlepszą receptą wydaje się być rozwiązanie problemów, z którymi polski internauta spotyka się na wirtualnych zakupach – 76% konsumentów natrafiło na problem, który skutecznie zniechęcił ich do dalszych zakupów. Najczęściej martwimy się o dostawę, co trzeci respondent wymienia długie oczekiwanie na przesyłkę i wysokie koszty dostawy. Co więcej, obniżenie ceny dostawy skutecznie przekonałoby ponad połowę internautów do częstszego sięgania do portfela. Czego zatem chcemy na wirtualnych zakupach?

Wygodnej opcji dostawy: 58% wybiera kuriera (najczęściej DHL lub DPD), 52% chce mieć opcję dostawy do Paczkomatu. Najlepszą opcję dostawy dla swojego sklepu znajdziesz w naszym wielkim porównaniu.
Wygodnej opcji płatności: 66% płaci szybkim przelewem lub serwisem płatności, 55% wybiera PayU. Karta w Polsce dopiero nabiera rozpędu. Co ważne, coraz mniej obawiamy się o bezpieczeństwo naszych zakupów w sieci (w porównaniu do roku ubiegłego spadek z 30 do 17%).

Aby zacząć sprzedawać za granicą należy postawić przede wszystkim na wygodę. Przetłumaczenie strony na język angielski, lokalne waluty i sposoby płatności to absolutne minimum. Więcej na temat ekspansji międzynarodowej przeczytasz na naszym blogu.

To tylko wierzchołek góry lodowej polskiego e-commerce. Po więcej danych, analiz i porad zapraszamy do naszego kompedium wiedzy o handlu internetowym. Ogromne podziękowania i gratulacje za tytaniczną pracę składamy na ręce autorów raportu, Patrycji Saas-Staniszewskiej z Izby Gospodarki Elektronicznej i Katarzyny Binert z Gemius. Do dyskusji na temat sprzedawania w polskim internecie zapraszamy na naszego LinkedIn lub do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *