Kategorie
Przed uruchomieniem sklepu

Opcje płatności w sklepie online – czego oczekują klienci?

Zaufanie klientów do płatności online, a co za tym idzie, także samych zakupów internetowych, stale rośnie. Jeszcze w 2017 roku niemal ⅓ polskich internautów nie korzystało z usług e-commerce właśnie ze względu na obawy o bezpieczeństwo płatności. Obecnie wskaźnik ten obniżył się do 17 proc. z prognozowanymi, kolejnymi spadkami w następnych latach.

Według badania Gemius “E-commerce w Polsce 2019” ponad połowa kupujących wybiera online m.in. ze względu na wygodne, różnorodne metody płatności (kolejne 49 proc. równie mocno ceni możliwość wyboru dostawcy czy punktu odbioru przesyłki). Świadczy to o tym, że nowoczesny konsument od e-commerce wymaga przede wszystkim wygody i dostarczenia alternatywy, co stanowi kolejną przewagę online nad sklepem stacjonarnym. Gwarantując komfort użytkownika związany z płatnością zwiększamy prawdopodobieństwo, że zakupów dokona właśnie w naszym sklepie.

Jak lubimy płacić?

Wybierając metodę płatności stawiamy przede wszystkim na serwisy oferujące szybkie przelewy, takie jak PayU (odpowiedzialne za 55 proc. wszystkich transakcji), Przelewy24 czy Dotpay – taką formę wybiera 66 proc. konsumentów. Co ciekawe, z tradycyjnych przelewów, gdzie konieczne jest przepisanie numeru konta, nadal korzysta połowa z nas. Jednocześnie nie słabnie chęć opłacenia zamówienia przy odbiorze lub dostawie (Statista przewiduje, że wraz ze wzrostem popularności nowoczesnych metod płatniczych płatność za pobraniem będzie odchodzić w zapomnienie – w 2023 roku ma być to zaledwie 4 proc. wartości sprzedaży).

Płatność przy odbiorze w dalszym ciągu odpowiada za niemal połowę wolumenu sprzedaży online. Nie jest to metoda najbardziej korzystna dla sklepu, dlatego właściciele powinni skupić się na edukacji i zachęcaniu swoich klientów do korzystania z nowoczesnych form opłacenia zamówienia. Jednym z pomysłów może być zwiększenie wygody płatności kartą, np. poprzez możliwość zachowania danych (o bezpieczeństwo boimy się coraz mniej) czy jednorazowe promocje cenowe.

Piotr Zając, CEO Network Internactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.

Polska awangarda płatnicza

Lubimy także płacić z pomocą karty (40 proc. respondentów) oraz z wykorzystaniem najnowszych, szybkich metod płatniczych, takich jak BLIK. Należy także zaznaczyć, że Polska od lat plasuje się w czołówce rankingów wprowadzania nowinek technologicznych, takich jak szybkie przelewy czy płatności zbliżeniowe – metody, które dopiero zaczynają swoją szeroką ekspansję w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej – warto ten trend wykorzystać.

Dla wybranych

Specyficzne branże wymagają specyficznych rozwiązań. Dlatego też w specjalnych przypadkach, takich jak sprzedaż dużego AGD czy rozwiązań B2B, należy rozważyć dodanie mniej popularnych form płatności. Okazuje się, że 9 proc. z nas nadal chętnie płaci SMS-em (najczęściej kody, doładowania, niewielkie kwoty) oraz z pomocą kodów QR – mężczyźni częściej niż kobiety. E-raty oraz odroczony termin płatności stanowią wybór 7-8 proc. konsumentów, którzy korzystają z tej opcji szczególnie chętnie przy dużych zakupach sprzętu domowego (AGD, sprzęt multimedialny, smartfony).

Chcesz dowiedzieć się więcej o metodach płatności w polskim e-commerce? Zapoznaj się z naszym wielkim testem i wybierz opcje najlepsze dla twojego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *