Dropshipping stał się światowym trendem w e-commerce, głównie ze względu na łatwy sposób rozpoczęcia własnego biznesu online – na start wystarczy jedynie minimalny wkład własny i sklep internetowy. Wytypowaliśmy kilka ważnych pytań, które pojawiają się u większości osób zainteresowanych dropshippingiem i rozważających skorzystanie z tego modelu sprzedaży.
1. Dropshipping – co to jest?
Dropshipping to model logistyczny, w którym pomija się magazynowanie towarów u właściciela sklepu internetowego.
Ty, jako właściciel sklepu → przyjmujesz i przesyłasz zamówienia do hurtowni → z kolei hurtownia magazynuje dla Ciebie towar i następnie wysyła go do Klientów. Zarabiasz na różnicy między ceną detaliczną a hurtową.
Twoje zadanie polega tylko na przypilnowaniu przepływu danych między Twoim sklepem a hurtownią.
Nie magazynujesz towaru i nie wysyłasz. Nie potrzebujesz magazynu. Nie masz fizycznie produktów.
Klient myśli, że produkt dostał od Ciebie, nie wie, że wysyła go hurtownia.
2. Od czego zacząć dropshiping?
A. Zdecyduj co chcesz sprzedawać.
B. Poszukaj hurtowni dropshipingowych. która dostarczy Ci towar.
C. Stwórz sklep internetowy.
D. Zsynchronizuj sklep z hurtownią, aby na stronie automatycznie aktualizowały się informacje na temat produktów: ich dostępności, ceny, marży itd.
3. Jakie są zalety dropshippingu?
- Łatwiejszy start w e-biznesie – nie musisz inwestować w towar na start, ponosisz na początku minimalne koszty.
- Możesz sprzedawać różne produkty, różnych dostawców i producentów.
- Nie musisz kupować produktów, nie przejmujesz się magazynem, ani wysyłką towarów. Nie musisz prowadzić inwentaryzacji.
- Ponosisz mniejsze ryzyko inwestycyjne. Nie musisz inwestować w produkt, bo nie ty jesteś jego właścicielem. Nie potrzebujesz magazynu, bo nie wysyłasz produktów. Odpada koszt przestrzeni magazynowej i pozyskania produktu. Nie musisz się martwić, czy wcześniej zakupiony produkt się sprzeda. Nie musisz zatrudniać dodatkowej osoby zajmującej się magazynem czy wysyłkami.
- Oszczędzasz czas. Możesz skupić się na innych ważnych aspektach e-biznesu.
- Masz gotowe zdjęcia od hurtowni. Nie musisz poświęcać wielu godzin na tworzenie zdjęć produktów.
- Pełna swoboda lokalizacji (z łatwością możesz zmienić siedzibę czy miejsce zamieszkania).
4. Jakie są wady dropshippingu?
- Nie kontrolujesz jakości i dostępności produktów.
- Problemy ze zwrotami (nie przysługuje Ci prawo do zwrotu zakupionego towaru do hurtowni czy odstąpienia od umowy, bo obowiązują Cię zasady współpracy 2 przedsiębiorstw – B2B. Twój klient już ma takie prawo. Ale Uwaga! coraz więcej hurtowni zgadza się na zwroty).
- Nie masz kontroli nad jakością wysyłki produktów. Nie masz też pewności, że zamówienie zostanie zrealizowane w gwarantowanym przez sklep czasie. Klient nie wie, że to hurtownia zajmuje się wysyłką towaru, dlatego na Ciebie spadnie fala krytyki za uszkodzony towar czy wydłużającą się wysyłke, nawet jeśli wina nie leży po Twojej stronie.
- Brak personalizowanych paczek, unikatowych zdjęć, opisów i nazw produktów. Raczej nie dołączysz upominków do przesyłki, ulotek z rabatami na kolejne zakupy, podziękowań dla Klienta itd.
- Małe marże – na początku możesz spodziewać się niskiej stopy zwrotu. Nie oznacza to, że biznes nie jest opłacalny. Należy jednak pamiętać, że marże produktowe mogą być szczególnie niskie w niektórych niszach (szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach). Według niektórych sprzedawców dropshipping jest najbardziej opłacalny w przypadku stosunkowo drogich produktów, na których można osiągnąć wyższy zysk w przeliczeniu na sztukę.
- Brak unikatowych zdjęć i treści (masz takie same zdjęcia oraz treści – nazwy i opisy produktów, jak inni sprzedawcy współpracujący z daną hurtownią).
- Wysoka konkurencyjność wymagająca sprawnych działań marketingowych.
5. Dla kogo dropshipping?
Dla tych, którzy:
- Stawiają pierwsze kroki w e-biznesie i szukają oszczędności.
- Chcą zarabiać na sklepie internetowym, ale nie wiedzą jaki towar sprzedawać.
- Chcą poszerzyć asortyment lub podbić Allegro.
- Chcą sprzedawać wielkogabarytowe produkty, których magazynowanie i wysyłka jest uciążliwa.
- Pracują na etacie i szukają dodatkowego zarobku; matki z dziećmi. Prowadzenie dropshippingu nie wymaga pracy w pełnym wymiarze godzin.
- Chcą sprawdzić, które towary się sprzedają. Dzięki tej wiedzy będziesz mógł zakupić ich większą ilość do swojego magazynu, a mniej popularne nadal wysyłać do Klientów prosto z hurtowni.
6. Gdzie znajdę hurtownię dropshipingową
Zapoznaj się z listą najlepszych hurtowni dropshippingowych dla sklepów internetowych https://blog.home.pl/2021/05/najlepsze-hurtownie-dropshipping-dla-sklepow-internetowych/
7. Jakie będę miał obowiązki?
Jako właściciel sklepu internetowego prowadzonego w modelu dropshiping będziesz:
- przekazywał zamówienia do hurtowni razem z potrzebnymi danymi do ich realizacji – m.in. adres Klienta, informację o formie dostawy itd.),
- wystawiał paragony dla Klienta,
- prowadził obsługę posprzedażową (m.in. zwrot towaru),
- kontaktował się z Klientem,
- prowadził promocję sklepu lub zlecisz to firmie zewnętrznej.
Reasumując, nie zajmujesz się zamawianiem, przechowywaniem oraz wysyłką towaru. To robi hurtownia. Twoim zadaniem jest utrzymanie samej witryny internetowej, marketing oraz obsługa klienta.
8. Czy Magento nadaje się do dropshipingu?
Magento z pewnością nadaje się do dropshippingu.
Główne powody, dla których warto wybrać Magento zamiast przykładowo rozwiązań SaaS, są następujące cechy platformy:
- Brak opłat prowizyjnych pobieranych od każdego zamówienia.
- Przechowywanie danych na własnych serwerach.
- Brak ukrytych/dodatkowych opłat.
- Brak ograniczeń co do liczby zamówień.
Magento możesz zintegrować z dowolną hurtownią.
Większość osób kojarzy prowadzenie sklepu internetowego z potrzebą dużego magazynu z usługami transportowymi i logistycznymi. Z tego powodu wiele osób nie decyduje się na rozpoczęcie działalności online, ponieważ uważają, że potrzebują dużo kapitału na rozpoczęcie działalności, aby zapłacić za różne etapy logistyczne swojej działalności. Dropshipping to alternatywa dla tradycyjnego e-commerce. Właściciele takich firm nie muszą zarządzać magazynowaniem i transportem towarów.