Jak zwiększyć liczbę Klientów? Jak zwiększyć średnią wartość koszyka? Jak zwiększyć liczbę powtórnych zakupów? Czyli po prostu jak zarabiać. Przedstawiamy 8 skutecznych metod zwiększenia sprzedaży online. Jeśli zależy Ci na zysku, koniecznie się z nimi zapoznaj.
1. Poznaj swoich Klientów
Od tego musisz zacząć. To najważniejsza rzecz, którą musisz zrobić, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Im lepiej zrozumiesz grupę docelową, poznasz jej potrzeby, oczekiwania oraz problemy, tym lepiej dopasujesz do niej ofertę sklepu. Odpowiesz na potrzeby, podsuniesz produkty, które rozwiążą problem, spełnią marzenia.
Jak poznać potrzeby Klientów?
- Zbierz jak najwięcej danych o Klientach.Korzystaj z gotowych narzędzi np. Brand24, HotJar, Survey Monkey, Narzędzia Google, Google Analytics, Ankiety Google, Google Trends, Google Alerts, Answer the Public.
- Śledź najnowsze trendy e-commerce, przeglądaj na bieżąco najnowsze raporty, wyniki badań ekspertów od marketingu.
Z raportów dowiesz się czego oczekują Klienci (np. szybkiej i darmowej dostawy, popularnych metod płatności, bezpiecznych zakupów, dostępnych produktów, atrakcyjnych cen, możliwości rozłożenia płatności na raty, łatwego procesu zakupu itd.).
Poznasz też czynniki, które ich denerwują (np. mało intuicyjne formularze, niedostosowanie sklepów do przeglądania na urządzeniach mobilnych, niewygodny sposób płatności, wolne ładowanie się strony itp.).
- Na podstawie danych wykonaj analizę grupy docelowej, określ nawyki, potrzeby i motywacje Klientów, które skłaniają ich do zakupu.
- Wprowadź rozwiązania, które będą odpowiedzią na oczekiwania Twojej grupy docelowej.
Przykładowe oczekiwania Klientów postcovidowych. Sprawdź https://app.plugstore.pl/posts/25/nowy-rodzaj-konsumenta-po-covid-19
2. Dopracuj UX sklepu
User experience, UX (z ang. doświadczenie użytkownika), czyli całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu.
Im lepiej zaprojektowany sklep pod kątem UX, tym większa szansa, że Klient zakupi produkt w Twoim sklepie internetowym, a nie u konkurencji.
- Zadbaj o pierwsze wrażenie (atrakcyjna szata graficzna, przykuwające nagłówki zachęcające do zakupów, eksponowanie korzyści, przyjazny rozkład elementów na stronie itd.).
- Dobrze zaprojektuj nawigację. Klient powinien z łatwością znaleźć to, co go interesuje. Właściwa nawigacja w sklepie internetowym jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na sprzedaż. Jeśli Klient będzie się gubił, porzuci sklep bez dokonania zakupu. Przykładowe działanie: wyszukiwarka umieszczona w widocznym miejscu, udostępnienie odpowiednich filtrów wyszukiwania, przycisk dodaj do koszyka zlokalizowany tak, by Klient zauważył go nie później niż w 3 sekundy po wejściu na stronę itp.
- Pozwól Klientowi dokonać zakupów bez konieczności logowania się.
- Maksymalnie uprość wszelkie kroki realizowania zamówienia. Jeśli wymagasz od Klienta wypełnienia jakiegoś formularza to pytaj tylko o te dane, które są rzeczywiście niezbędne. Opisy pól powinny być krótkie i zrozumiałe.
3. Przygotuj oryginalny content
Nie kopiuj opisów ze stron producentów czy innych sklepów internetowych. Google przywiązuje dużą wagę do treści, priorytetowo traktując te sklepy, które mają unikalne opisy produktów, kategorii. Witryny ze zduplikowaną treścią mogą być traktowane przez wyszukiwarki jako te, które chcą manipulować pozycją w wynikach wyszukiwania, co grozi nałożeniem kar w postaci usunięcia stron z indeksu.
Co daje oryginalna treść w sklepie online?
- pozwala osiągnąć wysokie miejsca w rankingu,
- wzbudza zaufanie,
- pomaga podjąć użytkownikowi decyzję o zakupie. Dobrze przygotowany opis produktu rekompensuje Klientowi brak namacalnego kontaktu z produktem. Szczegółowo opisany produkt, z wyczerpującymi danymi i rzeczywistymi zdjęciami daje Klientowi możliwość lepszego zapoznania się z ofertą.
4. Twój sklep powinien być responsywny
Obecnie klienci dokonują zakupów online z różnych urządzeń. Z tego powodu sklep internetowy musi być dostosowany do laptopów, smartfonów, tabletów, komputerów stacjonarnych.
Według najnowszych raportów e-commerce przygotowanych przez Gemius za 2020 rok, ponad 73% internautów kupuje w Internecie z wykorzystaniem smartfonu, a średni czas spędzany na urządzeniu mobilnym wzrósł o 39% względem poprzedniego roku.
5. Kluczowe jest SEO
SEO – (z ang. Search Engine Optimization) to najpopularniejszy kanał dotarcia do potencjalnego Klienta, z którego korzysta prawie 8 na 10 sklepów internetowych.
Przygotuj:
- wspomniane już wyżej unikalne opisy produktów, kategorii,
- nasycone popularnymi słowami kluczowymi,
- meta opisy stron,
- alty do grafik,
- wpisy blogowe pod SEO.
Pozyskaj wartościowe linki umieszczone w innych serwisach.
6. Przygotuj plan promocji
Dobrze przemyślany plan promocji odpowiadający potrzebom Klientów, to szansa na zdobycie wysokich pozycji w Google i dotarcie do wielu Klientów.
- Publikuj unikalne treści na blogu.
- Dbaj o regularną komunikację z odbiorcami poprzez mailingi, media społecznościowe, newslettery (informuj o promocjach, specjalnych rabatach).
- Publikuj artykuły sponsorowane na wysokiej jakości portalach branżowych.
- Przygotuj materiały atrakcyjne dla Klienta, które przekonują, zachęcają i rozwiązują jego problemy (prezentacje produktów w formie wideo, poradniki do pobrania, instrukcje, galerie, infografiki, wywiady itd.).
- Korzystaj z reklamy (w social media, kampanie Google Ads).
Ważne, by te działania były spójne we wszystkich kanałach i nakierowane na jak największe zaangażowanie klientów. Warto je oprzeć na solidnych danych (Big Date), wówczas masz pewność, że Twój kierunek działań jest właściwy (bazujący na twardych danych, a nie na intuicji czy przypadkowych decyzjach).
7. Monitoruj efekty działań
Śledzenie kluczowych wskaźników KPI i stopnia realizacji wyznaczonych celów mają kluczowe znaczenie dla rozwoju sklepu internetowego. Cele te muszą być mierzalne i weryfikowalne na podstawie wygenerowanych danych. Dzięki temu dowiesz się, które działania pomogą Ci zarobić i warto je kontynuować, a które najlepiej porzucić, bo nie przynoszą efektów, a jedynie straty. Działając konsekwentnie osiągniesz najlepsze rezultaty.
Systematyczna analiza danych pozwoli Ci pozyskać cenne informacje biznesowe – np. wybór produktów, kanałów komunikacji z Klientami, warunków dostaw, metod płatności czy promocji. Poza tym będziesz mógł porównać najważniejsze wskaźniki czy źródła ruchu w sklepie online.
Powinieneś na bieżąco monitorować najważniejsze wskaźniki:
- sprzedaży (musisz wiedzieć, które produkty są najbardziej dochodowe i które strategie cenowe są najbardziej opłacalne).
- zatowarowania (analiza potrzeb sezonowych i popularność poszczególnych produktów).
- marketingu (skuteczność poszczególnych kanałów komunikacji z klientami czy ruch w sklepie).
8. Prowadzenie sklepu wymaga automatyzacji
Zarządzanie sklepami, zwłaszcza e-commerce na dużą skalę, wymaga automatyzacji. Nie tylko ze względu na oszczędność, ale i efektywność. System automatyzacji marketingu
zbiera i analizuje dane oraz dostarcza odpowiednie komunikaty (na przykład podczas wysyłania e-mailem ofert, cross-sellingu i up-sellingu czy ratowania porzuconych koszyków za pomocą powiadomień e-mail).
Kiedy sklep sprzedaje? Kiedy jest dobrze przygotowany. Co to znaczy? A to, że posiada przejrzystą strukturę kategorii, prosty koszyk, wyczerpujące i unikalne opisy produktów, dobre SEO, wyraźne, atrakcyjne zdjęcia. Wszystko to składa się na pozytywne doświadczenia Klientów, dla których zakup w takim sklepie jest prosty i przyjemny.
Nawet najlepiej przygotowana kampania reklamowa nie przyniesie efektów, jeśli sklep będzie posiadał błędy.
Konkurencja w sektorze e-commerce z roku na rok zaostrza się. Uruchomienie i prowadzenie sklepu internetowego wymaga jego rozwoju. Świat zakupów online podlega wielu zmianom i ważne jest, aby nadążać za najnowszymi trendami i być o krok przed konkurencją, tylko tak można osiągnąć sukces.
Źródło:
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf
https://atenaresearch.pl/zasoby/zakupy-w-internecie.pdf