Jeśli Twój pracownik, lub Ty sam, musisz kilka razy dziennie przejrzeć tysiące zamówień, a następnie ręcznie nadać każdemu zamówieniu odpowiedni status. I tak w każdy dzień. To koniecznie zapoznaj się z automatyzacją procesów, która rozwiąże Twój problem. Pamiętaj, że powtarzalne, ręczne czynności podnoszą koszty i zwiększają ryzyko pomyłek.
Przygotowaliśmy zestaw kilku kluczowych pytań i odpowiedzi, które wyjaśnią czym jest automatyzacja, jakie korzyści daje, w jakich obszarach warto ją zastosować i kiedy powinieneś rozważyć jej wprowadzenie.
1. Co to jest automatyzacja? Na czym polega? Kiedy się szczególnie przydaje?
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, wykonujesz ręcznie drobne czynności każdego dnia i nagle… pojawia się rozwiązanie, dzięki któremu nie musisz tego robić, specjalnie przygotowane programy robią to za Ciebie. W najprostszym wyjaśnieniu, na tym polega automatyzacja w sklepie internetowym.
2. Co konkretnie zyskujesz?
- Spora oszczędność czasu. By nieco zwizualizować ten czas, przypomnij sobie, jak codziennie sprawdzałeś status płatności każdego zamówienia, ręcznie wystawiałeś dokumenty sprzedaży czy uzupełniałeś dane klienta do wysyłki. Teraz możesz zaoszczędzić czas spędzony nad kilkudziesięcioma zamówieniami np. na marketing. Wprowadzenie automatyzacji sprzedaży pozwala zaoszczędzić nawet 99% czasu spędzanego nad ręczną realizacją zamówienia, co oznacza, że pracownik sklepu jest w stanie obsłużyć każdego dnia kilkakrotnie więcej zamówień.
- Duża oszczędność pieniędzy. Nie musisz zatrudniać kolejnych pracowników.
- Większa wydajność. Przetworzenie większej ilości informacji w krótkim czasie.
- Większa niezawodność. Unikasz wielu pomyłek, zmniejszasz koszty związane z ludzkimi błędami.
- Wzrost zadowolenia Klientów, dostają to, na czym im najbardziej zależy – szybka, sprawna obsługa, bez jakichkolwiek pomyłek.
3. W jakich obszarach mogę zastosować procesy automatyczne?
Prawie wszystkie obszary związane z prowadzeniem sklepu internetowego mogą być mniej lub bardziej zautomatyzowane. Przyjrzyjmy się teraz bliżej przykładom konkretnych funkcji automatyzacji w e-commerce.
Automatyzacja wysyłki zamówień
Cel: szybka i skuteczna obsługa zamówień i wysyłka paczek. Zarządzanie setkami, a nawet tysiącami produktów w sklepie online.
Przykłady: automatyczna zmiana statusów zamówień, automatyczne generowanie etykiet kurierskich do zamówień, automatyczna wysyłka numerów listów przewozowych do klientów, masowe nadawanie paczek. W przypadku modelu dropshipping niezbędna okaże się integracja z hurtownią (możesz automatycznie pobrać produkty wprost do swojego sklepu).
Automatyzacja płatności dla klientów
Cel: przyspieszenie procesu wysyłki zamówienia, oszczędność czasu potrzebnego do sprawdzenia statusu płatności.
Przykład: sprzedawca natychmiast otrzymuje automatyczne potwierdzenie wpłaty dokonanej przez Klienta.
Automatyzacja księgowości
Cel: odciążenie właściciela sklepu z wielu żmudnych i czasochłonnych czynności, uniknięcie pomyłek.
Przykłady: automatyczne wystawianie dokumentów sprzedaży oraz ich wysyłka na adres e-mail klienta, możliwość korygowania faktur, drukowanie paragonów, prowadzenie masowych działań na dokumentach.
Automatyzacja procesów w sklepie internetowym w połączeniu z Allegro
Cel: zarządzanie sprzedażą z jednego miejsca, bez konieczności logowania się do poszczególnych serwisów. Działanie dwukierunkowe: pobieranie zamówienia z Allegro wprost do sklepu i wystawianie aukcji na Allegro za pośrednictwem panelu administracyjnego sklepu. Bieżące aktualizowanie stanu magazynowego.
Przykłady: Oznaczanie wpłat i zamówień pochodzących z Allegro, automatyczne zamykanie aukcji i ich wznawianie, masowe zarządzanie ofertą (np. zmiana cen wielu produktów jednocześnie), masowe wystawianie podobnych aukcji itd.
Automatyzacja marketingu
Cel: prowadzenie bardziej spersonalizowanego marketingu – dzięki pozyskanym danym o zachowaniach Klientów, wyższe konwersje – dzięki ofertom bardziej dopasowanym do zainteresowań i potrzeb odbiorców.
Przykłady: marketing automation może być wykorzystywany do up-sellingu i cross-sellingu, między innymi poprzez staranną personalizację treści wyświetlanych użytkownikowi. Wysyłanie ukierunkowanych wiadomości do klientów, działania Google Ads i Facebook Ads.
4. Kiedy warto zwrócić uwagę na automatyzację?
Najlepiej już przy wyborze oprogramowania swojego sklepu internetowego. Należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób oprogramowanie rozwiązuje problem automatyzacji procesów w sklepie internetowym i czy zapewnia skalowalność biznesu.
Wybierając Magento 2 masz gwarancję maksymalnej automatyzacji wielu procesów, skalowalności do znacznych rozmiarów.
Gdy zautomatyzujesz sprzedaż, będziesz miał więcej czasu na zainwestowanie w inne obszary swojego biznesu. Zaoszczędzony czas, a co za tym idzie i pieniądze, możesz przeznaczyć na marketing, pozycjonowanie lub lepsze opisy produktów.
Ręczne zamówienia, szczególnie w dużym sklepie, nie mają najmniejszego sensu, zwłaszcza gdy jest ich coraz więcej. Większość sprzedawców internetowych poświęca tylko połowę czasu na interakcję ze swoimi klientami. To bardzo słabe wykorzystanie czasu pracowników, którzy spędzają dużo czasu na „dokumentach” i ręcznym wprowadzaniu danych, zwłaszcza jeśli proces sprzedaży jest powtarzalny lub wykonanie zadania wymaga wielu ręcznych czynności.
Maksymalnie automatycznie powinny odbywać się szczególnie takie procesy jak: obsługa zamówień, dodawanie produktów, zarządzanie stanem magazynowym czy wysyłka e-maili do klientów.
Przyspieszając i usprawniając procesy biznesowe, uwalniasz czas, pieniądze i kapitał ludzki, który możesz przeznaczyć na najważniejsze aspekty swojej działalności.