Kategorie
Przed uruchomieniem sklepu

Najpopularniejsze formy płatności 2021 – tego chcą Twoi Klienci

Budujesz własny sklep internetowy i zastanawiasz się jakie metody płatności zaoferować swoim Klientom, żeby odpowiadały na ich oczekiwania, a nie stały się głównym powodem porzuconych koszyków. By Ci to ułatwić przeanalizowaliśmy najnowsze raporty, rankingi płatności internetowych, wyciągnęliśmy wnioski i zebraliśmy najważniejsze informacje, które jako właściciel sklepu, powinieneś koniecznie poznać.

W czołówce najpopularniejszych form płatności są Pay-By-Linki i BLIK

Najpopularniejsza forma płatności online to Pay-By-Linki. Tuż za nią jest bardzo popularny BLIK i płatności przy odbiorze. Pay-By-Linki to szybkie przelewy przez serwis płatności (np. Przelewy24, PayU, Dotpay, tpay, eCard itd.).

Widać natomiast zmiany w dotychczas mniej popularnych metodach, a mianowicie silny wzrost wskazań na Apple Pay i płatności zapamiętaną kartą – card on file.

Top 3 metody płatności online to:

  • Szybkie przelewy Pay-By-Link – 24%;
  • BLIK – 22%;
  • Płatność przy odbiorze – 10%.

Inne sposoby to:

  • płatność z odroczonym terminem – 9%
  • przelew tradycyjny (z wpisaniem numeru rachunku) – 7%
  • card on file (karta zapisana w sklepie) – 6%
  • Apple Pay – 6%
  • płatność kartą przy składaniu zamówienia – 5%
Metody płatności online 2021
Źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2021.pdf

Rośnie zainteresowanie płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Wg raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” przyczyn wzrostu popularności płatności odroczonych i ratalnych należy doszukiwać się w częściowym zubożeniu społeczeństwa w wyniku pandemii oraz podejmowaniu prac remontowych czy zwiększonych zakupach elektroniki, RTV, AGD i wyposażenia.

Płatności odroczone (czyli BNPL – buy now pay later) zyskują coraz większą popularność, są coraz lepiej znane. Zwiększa się grupa Klientów, która chce korzystać z tej formy płatności oraz liczba sklepów, która ją oferuje.

BNPL wpisuje się w rozwiązania, które ułatwiają konsumentom życie – jeśli nie dysponujesz odpowiednią gotówką, aby zakupić produkt (zwłaszcza droższy: elektronika, sprzęt AGD, meble itp.), a bardzo go potrzebujesz, to ta płatność jest dla Ciebie najlepszą opcją.

Liczba operatorów oferujących BNPL w Polsce rośnie, a lista kategorii i branż, które otwierają się na odroczone płatności jest coraz dłuższa – elektronika, moda, AGD, rozrywka, ale także sieci sklepów spożywczych. Również największa platforma zakupowa – Allegro, oferuje taką usługę.

Zakupy z odroczoną płatnością są dostępne w ok. 20 tys. polskich e-sklepów, w tym u gigantów, takich jak CCC, LPP, Media Expert, Decathlon czy Leroy Merlin.

Czego oczekują Twoi Klienci?

  1. Chcą mieć wybór spośród wielu metod płatności. Brak odpowiedniej skutecznie zniechęca ich do zakupu.
  2. Zależy im na jak najkrótszym czasie realizacji transakcji.
  3. Oczekują wygodnych i bezpiecznych płatności.
  4. Chcą szybkiego wsparcia ze strony biura obsługi Klienta (wybierając danego operatora płatności zwróć uwagę na to, czy ma przyjazną obsługę).
  5. Cenią czytelny i dostępny na każdym urządzeniu panel transakcyjny, zawierający najpopularniejsze metody płatności.

Jakie problemy dostrzegają Klienci na etapie płatności w e-sklepie?

Aż 68% kupujących online dostrzega jakieś niedostatki w obszarze płatności. Głównie dotyczą podliczania zamówienia, zapamiętywania wcześniej wybranych metod płatności, odmiennego wyglądu tych samych form płatności w poszczególnych sklepach lub na różnych urządzeniach.

Co 8 badany widzi problem w braku popularnych płatności w sklepie online – BLIK, Apple Pay, Google Pay. Co 8 także dostrzega, że po dokonaniu płatności szybkim przelewem czy BLIKIEM, w banku znajduje się niewiele informacji o przelewie, co utrudnia zakwalifikowanie wydatku i zarządzanie budżetem miesięcznym w kategoriach. To szczególnie uciążliwe dla osób często kupujących online.

Problemy z płatnościami podczas zakupów online
Źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/03/Co_ugryzie_ecommerce_2021_Raport-1.pdf

Jak dokonać wyboru form płatności?

Przede wszystkim trzeba kierować się oczekiwaniami Klientów.

Najlepszą metodą jest sporządzenie prostej ankiety, która dostarczy Ci odpowiedzi jakie Klienci mają oczekiwania względem płatności w e-sklepie. Ankietę możesz udostępnić poprzez kanały social media (Facebook, Instagram, Linkedin itd.) lub rozesłać ją newsletterem.

Poza tym warto obserwować trendy na rynku, analizować najnowsze raporty wskazujące na najpopularniejsze formy płatności, rankingi płatności online.

Nie rezygnuj też z tych form płatności, które tracą na popularności, zanim nie zbadasz swojej grupy docelowej. Bo może okazać się, że wyeliminowałeś np. tradycyjny przelew bankowy i przez to straciłeś sporą grupę Klientów, która właśnie tę metodę płatności preferuje.


Polacy bardzo szybko przyzwyczają się do nowych, wygodnych metod płatniczych – szybki przelew, BLIK. Cenią szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. Część Klientów nadal pozostaje wierna płatności przy odbiorze. Przypuszcza się, że są to seniorzy, którzy rozpoczynają swoja przygodę ze sprzedażą online i w związku z tym mają swoje obawy co do innych form płatności. Rodzi się też trend płatności odroczonych, zmienia się sposób myślenia o ratach i powiększa grono klientów, którzy nie boją się z nich skorzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *